Συχνές Ερωτήσεις
Κάθε αρχή φέρνει μαζί τις απορίες – και είναι απολύτως φυσιολογικό. Στην ενότητα αυτή συγκεντρώσαμε τις πιο συχνές ερωτήσεις που λαμβάνουμε, ώστε να σας βοηθήσουμε να κατανοήσετε καλύτερα τις υπηρεσίες μας, τη διαδικασία της αξιολόγησης και της θεραπευτικής παρέμβασης, καθώς και τον ρόλο των φροντιστών. Αν δεν βρείτε την απάντηση που ψάχνετε, είμαστε πάντα στη διάθεσή σας για να συζητήσουμε εξατομικευμένα ό,τι σας απασχολεί.

Λογοθεραπεία
Τι είναι Λογοθεραπεία;
Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με διαταραχές επικοινωνίας (λεκτικής και μη), λόγου, ομιλίας, φωνής, μάσησης και κατάποσης, τόσο σε παιδιά όσο και σε ενήλικες. Οι διαταραχές αυτές ενδεχομένως να έχουν νευρολογική, εξελικτική ή λειτουργική αιτία. Η επιστήμη αυτή στοχεύει στην Πρόληψη, την Αξιολόγηση, τη Διάγνωση και τέλος στη Θεραπεία και την Αποκατάσταση των προαναφερόμενων διαταραχών.
Τι είναι ο Λογοθεραπευτής και ποιος ο ρόλος του;
Λογοθεραπευτής είναι ο επιστήμονας ο οποίος είναι υπεύθυνος για την Πρόληψη, Αξιολόγηση και Αποκατάσταση των διαταραχών του λόγου, της ομιλίας και της κατάποσης σε όλο το φάσμα της ζωής του ασθενούς.
Ο Λογοθεραπευτής μέσα από συγκεκριμένες δοκιμασίες αξιολογεί και ενισχύει τις δεξιότητες, ενώ παράλληλα ενημερώνει και προσπαθεί να αποτρέψει την επιδείνωση των δυσλειτουργιών που επιφέρουν οι παθήσεις που εκδηλώνονται.
Σε ποιες περιπτώσεις μπορεί να βοηθήσει ο λογοθεραπευτής ένα παιδί;
Εξελικτικές φωνολογικές διαταραχές: όπου δεν είναι οργανωμένο το φωνολογικό σύστημα και απλοποιείται συστηματικά η ομιλία ενός παιδιού. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα η ομιλία να είναι δυσκατάληπτη ή να μιλά «μωρουδίστικα».
· Εξελικτικές γλωσσικές διαταραχές: στην περίπτωση αυτή το λεξιλόγιο είναι φτωχό και κάνει κατά την ομιλία του γραμματικά συντακτικά και μορφολογικά λάθη. Συχνά, παρουσιάζονται προβλήματα και στην αντίληψη του λόγου, καθώς δεν κατανοεί διάφορες έννοιες, εντολές κλπ.
· Τραυλισμός: διαταραχή της ροής του λόγου που χαρακτηρίζεται από την επανάληψη φθόγγων ή συλλαβών, επανάληψη μονοσύλλαβων λέξεων (π.χ. «π-π-πού», «κ-κ-και», «με-με-με»).
· Διαταραχές επικοινωνίας που οφείλονται σε Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή, Βαρηκοΐα, Κώφωση: σε αυτές τις παθήσεις παρουσιάζονται γλωσσικές, αρθρωτικές και φωνολογικές διαταραχές.
· Διαταραχές ανάγνωσης και γραπτού λόγου: μαθησιακές δυσκολίες/δυσλεξία.
· Διαταραχές στο γραπτό και προφορικό λόγο εξαιτίας νοητικής υστέρησης ή παρουσίας συνδρόμου (π.χ. σύνδρομο Down).
· Διαταραχές επικοινωνίας εξαιτίας νευρολογικών διαταραχών, όπως η εγκεφαλική παράλυση. Σε αυτές τις περιπτώσεις προκαλούνται διαταραχές άρθρωσης, σίτισης και κατάποσης.
Πότε χρειάζεται λογοθεραπεία ένας ενήλικας;
Τραυλισμός στους ενήλικες.
· Διαταραχές επικοινωνίας που οφείλονται σε νευρολογικές παθήσεις όπως εγκεφαλικό επεισόδιο, νόσος του Πάρκινσον, σκλήρυνση κατά πλάκας, αφασία κλπ.
· Διαταραχές φωνής, παραδείγματος χάριν λειτουργικές δυσφωνίες, υπερκινητικές δυσφωνίες (συχνά συνοδεύονται από παθήσεις των φωνητικών χορδών, όπως χρόνια λαρυγγίτιδα, πολύποδες, δυσαρθρία).
· Απραξία, είναι η δυσκολία στη θεληματική ή και μετά από εντολή, εκτέλεση κινήσεων που είναι απαραίτητες για την παραγωγή ομιλίας. Παρατηρείται δυσκολία στον προγραμματισμό των κινήσεων των οργάνων της ομιλίας, παρόλο που υπάρχει φυσιολογικός μυϊκός τόνος.
· Βαρηκοΐα ή κώφωση.
Πότε πρέπει να αναζητήσουμε την βοήθεια του Λογοθεραπευτή;
Όταν ένα παιδί μπορεί να:
· Μπερδεύει τους ήχους σε μία λέξη.
· Αδυνατεί να μιμηθεί συγκεκριμένους ήχους ή ομάδες ήχων.
· Παραλείπει ήχους ή και συλλαβές από τις λέξεις.
· Δυσκολεύεται να καταλάβει αυτά που λένε.
· Δυσκολεύεται να βάζει λέξεις μαζί και να σχηματίζει προτάσεις.
· Δυσκολεύεται να βρίσκει τις κατάλληλες λέξεις που χρειάζεται για να εκφραστεί και να συντάξει σωστά τις προτάσεις του.
· Δυσκολεύεται να παίρνει μέρος σε μία συζήτηση.
· Δυσκολεύεται στη διήγηση απλών και πρόσφατων γεγονότων.
· Να έχει επιλεκτική αλαλία.
Όταν ένας ενήλικας μπορεί να :
· Υποστεί νευρολογική βλάβη η οποία του αφήνει κατάλοιπα στην επικοινωνία/ομιλία/κατανόηση/σίτιση και κατάποση.
· Εμφανίσει οζίδια, πολύποδες, οίδημα Reinke κ.α. προκαλώντας έτσι διαταραχές φωνής (π.χ. αλλοίωση στην ποιότητα της φωνής κ.α.) ή μετά από χειρουργείο π.χ. λαρυγγεκτομή κ.α.
· Παρουσιάσει πρώτα στάδια άνοιας.
Εργοθεραπεία
Τι είναι Εργοθεραπεία;
Η εργοθεραπεία είναι η επιστήμη που παρέχει εξειδικευμένη θεραπεία στα άτομα που το έχουν ανάγκη προκειμένου να αναπτύξουν, να επανακτήσουν ή να διατηρήσουν δεξιότητες που είναι απαραίτητες για τις καθημερινές τους δραστηριότητες.
Σε ποιους τομείς μπορεί να βοηθήσει η εργοθεραπεία ένα παιδί και με ποιον τρόπο γίνεται η παρέμβαση;
Στον παιδιατρικό πληθυσμό η εργοθεραπεία χρησιμοποιεί το παιχνίδι σαν μέσο αξιολόγησης και παρέμβασης. Μέσα από το παιχνίδι ο εργοθεραπευτής βοηθάει το παιδί να αναπτύξει δεξιότητες όπως η λεπτή και αδρή κινητικότητα, οι γνωστικές, αντιληπτικές δεξιότητες, συμπεριφορική ανάπτυξη κ.α , προκειμένου να βοηθήσει το παιδί να είναι λειτουργικό και ανεξάρτητο στις καθημερινές δραστηριότητες της ζωής του. Ο εργοθεραπευτής χρησιμοποιεί παιχνίδια κάθε τύπου κινητικά, κατασκευαστικά, λεπτών χειρισμών, συμβολικό, παιχνίδια με κανόνες κ.α.. Τα παιχνίδια βέβαια επιλέγονται από τον εργοθεραπευτή, ώστε να ανταποκρίνονται στους θεραπευτικούς στόχους, που έχει θέσει.
Πότε μπορεί να χρειαστεί εργοθεραπεία ένας ενήλικας;
Στους ενήλικες, η εργοθεραπεία επικεντρώνεται στην αποκατάσταση δεξιοτήτων που επηρεάζονται από τραυματισμούς, νευρολογικές παθήσεις, ή χρόνιες ασθένειες. Βοηθά στην ενδυνάμωση της κινητικότητας, της οργάνωσης και της αυτονομίας στις καθημερινές δραστηριότητες, όπως η ένδυση, η σίτιση και η χρήση εργαλείων. Επίσης, προσφέρει εξειδικευμένες παρεμβάσεις για την προσαρμογή σε νέες συνθήκες, ενισχύοντας την ποιότητα ζωής του ατόμου.
Ποιος είναι ο ρόλος του Εργοθεραπευτή;
Ο εργοθεραπευτής αξιολογεί τις κινητικές και γνωστικές δεξιότητες κάθε ατόμου και σχεδιάζει εξατομικευμένα προγράμματα για τη βελτίωση της λειτουργικότητας, την προσαρμογή του περιβάλλοντος και την ενίσχυση της αυτοπεποίθησης.
Στα παιδιά, ο εργοθεραπευτής βοηθά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων μέσα από στοχευμένες δραστηριότητες, όπως η ένδυση, το πλύσιμο και η σίτιση, ώστε να γίνουν αυτόνομα. Μέσω του παιχνιδιού και της επιβράβευσης, τα παιδιά ξεπερνούν δυσκολίες, βελτιώνουν τις δεξιότητες τους και αποκτούν αυτοπεποίθηση. Οι γονείς καλούνται να παρατηρούν και να αντιμετωπίζουν έγκαιρα τις προκλήσεις των παιδιών, διευκολύνοντας την καθημερινότητά τους.
Στους ενήλικες, ο εργοθεραπευτής στοχεύει στη διατήρηση ή αποκατάσταση δεξιοτήτων για καθημερινές δραστηριότητες, ενισχύοντας τη λειτουργικότητα και την ποιότητα ζωής. Με σωστή παρέμβαση, τόσο τα παιδιά όσο και οι ενήλικες μπορούν να ξεπεράσουν εμπόδια και να αποκτήσουν αυτονομία στην καθημερινότητά τους.
Τι είναι σε θέση να αντιμετωπίσει ένας εργοθεραπευτής;
Ο εργοθεραπευτής αντιμετωπίζει ένα ευρύ φάσμα περιστατικών που σχετίζονται με κινητικές, γνωστικές, αισθητηριακές και ψυχοκοινωνικές δυσκολίες, βοηθώντας τόσο παιδιά όσο και ενήλικες να βελτιώσουν τη λειτουργικότητά τους και την ποιότητα ζωής τους.
Στα παιδιά, η εργοθεραπεία παρεμβαίνει σε περιπτώσεις όπως αναπτυξιακές διαταραχές (π.χ. Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος, Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας), κινητικές δυσκολίες (καθυστέρηση αδρής ή λεπτής κινητικότητας, δυσπραξία), μαθησιακές δυσκολίες (δυσγραφία, προβλήματα οργάνωσης και συγκέντρωσης), αισθητηριακές δυσκολίες (Διαταραχές Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης) και συμπεριφορικές ή συναισθηματικές προκλήσεις (υπερκινητικότητα, επιθετική συμπεριφορά).
Στους ενήλικες, η εργοθεραπεία εστιάζει σε νευρολογικές παθήσεις, όπως το Αγγειακό Εγκεφαλικό Επεισόδιο, η Τραυματική Εγκεφαλική Κάκωση, η Σκλήρυνση κατά Πλάκας και η Νόσος του Πάρκινσον. Παράλληλα, ασχολείται με ορθοπαιδικά προβλήματα (κατάγματα, αρθρίτιδες, αποκατάσταση μετά από χειρουργικές επεμβάσεις) και ψυχιατρικές διαταραχές (κατάθλιψη, αγχώδεις διαταραχές, σχιζοφρένεια). Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη στήριξη ηλικιωμένων με άνοια ή Νόσο Αλτσχάιμερ, βοηθώντας τους να διατηρήσουν την αυτονομία τους.
Ο εργοθεραπευτής σχεδιάζει εξατομικευμένα θεραπευτικά προγράμματα για την ενίσχυση της αυτοεξυπηρέτησης (π.χ. ένδυση, σίτιση, υγιεινή), την αποκατάσταση κινητικών δεξιοτήτων, τη βελτίωση της αισθητηριακής επεξεργασίας, τη διαχείριση χρόνου και οργάνωσης, καθώς και την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων. Παράλληλα, προσαρμόζει το περιβάλλον στις ανάγκες του θεραπευόμενου, ενισχύοντας την αυτοπεποίθηση και την ανεξαρτησία του.
Με αυτή την ολιστική προσέγγιση, η εργοθεραπεία συμβάλλει καθοριστικά στη βελτίωση της καθημερινότητας ατόμων κάθε ηλικίας, προσφέροντας τους τη δυνατότητα να είναι λειτουργικά και να συμμετέχουν ενεργά στο προσωπικό και κοινωνικό τους περιβάλλον.
Πότε ένα παιδί χρειάζεται εργοθεραπευτική αξιολόγηση;
Είναι σημαντικό να ζητήσετε βοήθεια αν το παιδί σας εμφανίζει κάποια από τα παρακάτω χαρακτηριστικά, πάντα λαμβάνοντας υπόψη τα αναπτυξιακά ορόσημα της ηλικίας του:
· Δυσκολίες σε ασκήσεις ισορροπίας ή πηδήματα.
· Δυσκολία σε παιχνίδια με την μπάλα.
· Γενική αδεξιότητα ή ατσούμπαλες κινήσεις.
· Συχνές πτώσεις χωρίς προφανή λόγο.
· Αποφυγή του εξοπλισμού της παιδικής χαράς (π.χ., κούνιες, στριφογυρίσματα).
· Δυσκολίες στη γραφή (π.χ., δεν αφήνει κενά ανάμεσα σε γράμματα ή λέξεις) ή στη ζωγραφική, σε σύγκριση με τους συνομηλίκους του.
· Δυσκολία στην οργάνωση του χρόνου και στις έννοιες που σχετίζονται με αυτόν.
· Προβλήματα συγκέντρωσης.
· Αντιστροφή γραμμάτων και αριθμών.
· Πολύ παθητική, ήσυχη ή απομονωμένη συμπεριφορά.
· Φαίνεται να ξεχνάει εύκολα πράγματα που έχει μάθει.
· Δυσκολία στην κατανόηση ή εκτέλεση οδηγιών.
· Παρορμητική συμπεριφορά.
· Επιθετικότητα.
· Στοιχεία υπερκινητικότητας ή διάσπασης προσοχής.
Αν παρατηρήσετε κάποια από αυτά τα σημάδια, μια εργοθεραπευτική αξιολόγηση μπορεί να βοηθήσει στην έγκαιρη ανίχνευση και αντιμετώπιση των δυσκολιών.
Τι περιλαμβάνει μία εργοθεραπευτική αξιολόγηση ;
Η εργοθεραπευτική αξιολόγηση εξετάζει σημαντικούς τομείς, όπως η κινητικότητα και το εύρος της τόσο στην αδρή όσο και στη λεπτή κίνηση, η ανάπτυξη δεξιοτήτων και εννοιών, η οργάνωση, η συγκέντρωση και η προσοχή, η αισθητηριακή ρύθμιση, καθώς και η ανάπτυξη του παιχνιδιού.
Ειδική Αγωγή
Τι εννοούµε όταν λέµε Eιδική Aγωγή;
Η ειδική αγωγή στοχεύσει σε συµπληρωµατική εκπαίδευση του τυπικού εκπαιδευτικού προγράµµατος για νήπια, παιδιά και εφήβους. Αξιολογεί τις ιδιαίτερες δυσκολίες και ελλείψεις, σχεδιάζει, και κατόπιν καταρτίζει ειδικό εκπαιδευτικό πρόγραµµα ανάλογα µε τις ανάγκες του κάθε παιδιού. Η Ειδική Αγωγή διδάσκει µε την χρήση προσαρµοσµένων µεθόδων και εκπαιδευτικού υλικού, τις ανάγκες του µαθητή, παράγει γρήγορα και ουσιαστικά αποτελέσµατα στην ενίσχυση της τυπικής εκπαίδευσης.
Η Ειδική Αγωγή αναλαµβάνει µε στοχευµένη διδασκαλία τους παρακάτω τοµείς:
• Ειδικές µαθησιακές δυσκολίες (όπως δυσλεξία, δυσορθογραφία, δυσγραφία, δυσαριθµησία)
• Γενικές µαθησιακές δυσκολίες
• Ανεπαρκή σχολική ετοιµότητα
• Οριακό ή χαµηλό νοητικό δυναµικό
• Ψυχοκινητική καθυστέρηση
• Σύνδροµο Ελλειµµατικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ)
• Διάσπαση προσοχής (ΔΕΠ)
• Ειδικές Γλωσσικές Διαταραχές
• Διαταραχή Αυτιστικού Φάσµατος
• Αισθητηριακές δυσλειτουργίες (π.χ. όραση, ακοή)
• Εγκεφαλική βλάβη και δυσκολίες νευρολογικού χαρακτήρα
• Αναπτυξιακή καθυστέρηση
• Ψυχοσυναισθηµατική ανωριµότητα
• Κοινωνικό-πολιτισµική υστέρηση
Από ποια ηλικία µπορεί να ξεκινήσει ένα παιδί την ειδική αγωγή;
Η πρώιµη παρέµβαση είναι πολύ σημαντική και ασχολείται µε παιδιά βρεφικής ή προνηπιακής ηλικίας, µε εµφανείς διαταραχές, πριν αρχίσει η προσχολική εκπαίδευση. Επίσης, αφορά παιδιά που βρίσκονται σε επικινδυνότητα για αναπτυξιακές διαταραχές. Απευθύνεται στο ίδιο το παιδί, τους γονείς, σε ολόκληρη την οικογένεια αλλά και στο ευρύτερο περιβάλλον του παιδιού. Η πρώιµη παρέµβαση µπορεί να προσφέρει στα παιδιά καλύτερη επίδοση και κατά συνέπεια καλύτερη λειτουργικότητα στην καθηµερινότητά τους, εφόσον επιδρά θετικά στις γνωστικές και κοινωνικές τους δεξιότητες, µειώνοντας τις δυσλειτουργικές συµπεριφορές και τις κοινωνικές επιπτώσεις. Εν κατακλείδι, έχει διαπιστωθεί ότι οι γονείς µαθαίνουν να δουλεύουν µε τα παιδιά τους και έτσι βελτιώνεται και ενισχύεται η µεταξύ τους αλληλεπίδραση, βελτιώνοντας και ενισχύοντας την σχέση παιδιού και γονέα.
Ψυχολογική Υποστήριξη
Τι εννοούµε όταν λέµε Eιδική Aγωγή;
Η ψυχολογική υποστήριξη είναι η επιστήμη που ασχολείται με την ενίσχυση της συναισθηματικής ευημερίας και την ανάπτυξη της αυτογνωσίας. Στο Κέντρο Ειδικών Θεραπειών Λογομιλώ, προσφέρουμε εξειδικευμένες υπηρεσίες ψυχολογικής υποστήριξης τόσο για παιδιά όσο και για ενήλικες, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους και την αποτελεσματική διαχείριση των συναισθηματικών και ψυχολογικών προκλήσεων.
Ψυχολογική Υποστήριξη για Παιδιά: Τα παιδιά, κατά τη διάρκεια της ανάπτυξής τους, συχνά αντιμετωπίζουν δυσκολίες προσαρμογής ή ψυχολογικά ζητήματα που επηρεάζουν την καθημερινότητά τους. Στο Λογομιλώ, οι ειδικοί μας βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν και να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους μέσω στοχευμένων μεθόδων, δημιουργώντας ένα ασφαλές περιβάλλον για την έκφραση και την ανάπτυξη στρατηγικών αντιμετώπισης.
Ψυχολογική Υποστήριξη για Ενήλικες: Οι ενήλικες συχνά αντιμετωπίζουν δυσκολίες όπως άγχος, κατάθλιψη, διαπροσωπικές προβλήματα ή κρίσεις στη ζωή τους. Στο Λογομιλώ, προσφέρουμε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον για την επίλυση αυτών των θεμάτων. Μέσα από ψυχοθεραπεία ή συμβουλευτική, οι ενήλικες μαθαίνουν να διαχειρίζονται το άγχος τους και να βελτιώσουν τις σχέσεις τους, ενισχύοντας την αυτοεκτίμηση και την ποιότητά τους ζωή.
Ποιος είναι ο Ρόλος του Ψυχολόγου;
Ο ψυχολόγος είναι ένας εξειδικευμένος θεραπευτής που αξιολογεί, αντιμετωπίζει και παρέχει συμβουλές σε άτομα που αντιμετωπίζουν δυσκολίες ψυχολογικής, κοινωνικής ή συναισθηματικής φύσης. Στο Λογομιλώ, οι ψυχολόγοι μας χρησιμοποιούν εξατομικευμένες μεθόδους θεραπείας, όπως η γνωσιακή-συμπεριφορική προσέγγιση, η συστημική ψυχολογία και η παιδοψυχολογία, ώστε να προσφέρουν την κατάλληλη υποστήριξη για κάθε περίπτωση. Επιπλέον, προσφέρουμε και τηλεθεραπεία για όποιον αδυνατεί να παρακολουθήσει δια ζώσης συνεδρίες, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα σε άτομα σε απομακρυσμένες περιοχές ή με περιορισμένες δυνατότητες μετακίνησης να έχουν πρόσβαση σε υψηλής ποιότητας υπηρεσίες ψυχολογικής υποστήριξης.
Τι είναι σε θέση να αντιμετωπίσει ο Ψυχολόγος;
Οι ψυχολόγοι μας αντιμετωπίζουν μια σειρά από αναπτυξιακές, ψυχολογικές και συναισθηματικές δυσκολίες, όπως:
Συμπεριφορικές και συναισθηματικές δυσκολίες
Σχολικός εκφοβισμός και παιδικές φοβίες
Εφηβικές ψυχολογικές προκλήσεις
Καταθλιπτικές συμπεριφορές και μειωμένη αυτοεκτίμηση
Διαταραχές άγχους, διατροφικές διαταραχές (βουλιμία, ανορεξία)
Αγχώδεις και ψυχοσωματικές διαταραχές
Συμπτώματα που σχετίζονται με την οικογενειακή ή σχολική ζωή
Στο Κέντρο Ειδικών Θεραπειών Λογομιλώ, αναγνωρίζουμε τις ανάγκες του κάθε ατόμου και αναπτύσσουμε εξατομικευμένα προγράμματα ψυχολογικής υποστήριξης, προσφέροντας τη σωστή καθοδήγηση για την επίτευξη καλύτερης συναισθηματικής υγείας και προσωπικής ανάπτυξης.